فهرست مطالب
همه چیز درباره تابلو چلنیوم
در سال ۲۰۰۰ ميلادي شركت MCI که در كشور اسپانيا است، توانست براي اولين بار به کمک آلياژ آلومينيوم و طي مراحلی با فرآوري کردن، آن را به شكل ورقه هايي با سطح آينه مانند در بياورد، طوری كه از نظر ظاهری خیلی شبیه به فلز استيل شده بود.
سطح تابلو چلنیوم كيفيت بسيار بالایی دارد و از مقاومت بالایی در برابر نور آفتاب، گرما و سرما برخوردار بوده است. به طوری که تغيير شكل و رنگ نخواهد داد و همه اینها از نظر ظاهر و زيبايي جلوه ی خاصي به تابلوها خواهد داد.
از محاسن دیگری که تابلو چلنیوم دارد، نوار اسفنجي گردگيری می باشد که در لبه چلنیوم از آن استفاده می شود. این طراحی بسیار مناسب توسط شركت سازنده در نظر گرفته شده و به سرانجام رسیده است. این نوار که لبه تابلو چلنیوم قرار می گیرد، از ورود گرد و غبار و آب به داخل حروف ممانعت مي کند.
لبه تابلو چلنيوم این روكش محافظ نايلوني را تا زمان ساخت و نصب حروف بر روي قسمت براق این تابلو نگه خواهد داشت. این عمل موجب می شود که از افتادن هرگونه خط و خش روي تابلو چلنيوم جلوگیری شود و سرانجام وقتی كار به پایان رسید، به آسانی توسط نصاب جدا مي شود.
چند نکته مهم درباره تابلو چلنیوم
از نکات قابل اهمیت در تابلوی چلنیوم و نصب آن اين است که :
این روكش محافظ بعد از نصب تابلو حتما بايد از آن جدا شود. اگر این روکش محافظ از تابلوی چلنیوم جدا نشود، پس از چند روز که در مقابل آفتاب قرار گرفت، امکان جدا شدنش از چلنيوم وجود ندارد.
شركت MCI نام اين محصول خودش را با مارك آلوراپيد وارد بازار کرد كه در كشور ما هم اين محصول وجود دارد. البته قيمت آن هم بالاتر از تمام محصولات مشابه خودش است.
تابلو چلنيوم در سايزهاي ۷، ۹ و ۱۱ سانتي متر می باشد که با رنگ هاي جيوه اي یا همان نقره اي، ميرور یا همان طلايي و مشكي برای مشتریان، در بازار عرضه خواهد شد.
چه کشور هایی تابلو چلنیوم تولید میکنند ؟
در این زمینه پس از اسپانيا كشور تايوان هم دست به این کار زد و محصولی مشابه اين محصول تولید کرد. سپس به نام تجاري آلوباند برزیل وارد بازار کرد و آن را عرضه نمود.
اين برند نيز در نوع خود از مرغوبیت بسیاری برخوردار است. پس از تايوان در زمینه ی تابلو چلنیوم، كشور چين دست به توليد مشابه برای این محصول زد و از تمام رقبای خود، حتي كشور سازنده ی اصلی این محصول يعني اسپانيا هم سبقت گرفت و تابلوهای چلنيوم متفاوتی را وارد بازار کرد. که شامل انواع مارك ها می باشد و برخي از آنها عبارتند از:
آلوشاين ، آلوتک و مارک های دیگر كه در كشور آن هم این روزها به صورت بسیار فراوان يافت مي شود. تأسف بر انگیز است که بين جنس چيني و جنس اصلي تفاوت هاي بسیاری وجود دارد.
آیا تابلو چلنیوم استحکام خوبی دارد ؟
لبه ی تابلو چلنيوم اصلي ضخيم است و حروف ساخته شده، بعد از ساخت از استحكام بسیار خوبي برخوردارند. به خصوص حروف درشت و بزرگ. از این رو، تابلوساز هاي با تجربه و بزرگ قطعاً، براي حروف بزرگی که می سازند از لبه هاي اصلي و ضخیم استفاده مي کنند.
همچنین رنگ لبه هاي تابلوی چلنيوم اصلي در مقابل نور آفتاب و تغييرات جوي که در طول سال ها ثابت بوده و تغيير رنگ نمی دهد و برای هميشه براق خواهد ماند. اما لبه هاي محصول چيني بسیار نازك مي باشد. اين نازك بودن در بعضي از مارك ها به حدي است كه با کمترین فشار تغيير حالت مي دهند و حتی سوراخ مي شوند.
در عوض براي سازنده حروف، كار كردن با آن بسيار آسان مي باشد. و از اين لبه ها براي ساخت حروف هاي كوچك مي توان استفاده كرد. نوعی از لبه ی تابلو چلنيوم بنام لترمكس در بازار وجود دارد .
مراحل ساخت حروف چلنیوم
در اينجا مي خواهیم به ساختار فيزيكي حروف چلنيوم اشاره كنیم. زماني كه حروف يك تابلو در برنامه كرل دراو و يا اتو كد از لحاظ فونت، سايز و ضخامت حروف طراحي می شود، طرح خاصی روي جنس پلكسي گلس كه رنگ هاي مختلف دارد ليزر مي شود.
در بخش تابلوهاي پلكسي درباره ی اين متريال توضيح های فراوانی داده اند. بعد از لیزر شدن طرح مورد نظر توسط دستگاه، نوبت می رسد که لبه ی تابلوی چلنيوم را به پلکسي بچسپانند.
تابلو سازي هايي كه از دستگاه چلنيوم ساز استفاده مي كنند، مراحلی را که برای خم كردن قوس و شيار بر روي لبه ی چلنيوم باید انجام شود، به وسیله ی دستگاه به صورت كامپيوتري و بر اساس یک فايل طراحي شده انجام مي گیرد. این روش خالي از اشكال نيست، زیرا اين دستگاه اروپايي است و براي فونت لاتين طراحي و ساخته شده است نه براي فونت فارسي! از همین رو بعضي از تولیدات دارای اشكالاتي هستند. حتي مي توان گفت كه بعضي از اين دستگاه ها طي مراحل ساخت روي لبه ی تابلوی چلنيوم خط و خراش ايجاد مي شود. تابلو سازي هايي هم وجود دارند که مجهز به اين دستگاه ها نیستند.
تابلو سازي هايي كه از دستگاه چلنيوم ساز استفاده مي كنند، مراحلی را که برای خم كردن قوس و شيار بر روي لبه ی چلنيوم باید انجام شود، به وسیله ی دستگاه به صورت كامپيوتري و بر اساس یک فايل طراحي شده انجام مي گیرد. این روش خالي از اشكال نيست، زیرا اين دستگاه اروپايي است و براي فونت لاتين طراحي و ساخته شده است نه براي فونت فارسي! از همین رو بعضي از تولیدات دارای اشكالاتي هستند. حتي مي توان گفت كه بعضي از اين دستگاه ها طي مراحل ساخت روي لبه ی تابلوی چلنيوم خط و خراش ايجاد مي شود. تابلو سازي هايي هم وجود دارند که مجهز به اين دستگاه ها نیستند.
در قسمت آموزش ساخت چلنیوم توضیحات کامل تری درج شده
مراحل خم كردن قوس و شيارهای تابلو چلنیوم به وسیله ی استاد كارهای ماهر انجام مي شود، این استادان بعد از اینکه لبه ی حروف و لبه ی تابلوی چلنيوم آماده می شود، آنها را با آهنرباهاي مخصوصی روی میز آهنی خاص، ثابت می کنند که کامل جذب يكديگر شوند.
این اجزا را با چسب ۱۲۳ و اسپري به لبه ی تابلوی چلنيوم پلكسي مي چسبانند و بعد از این که حروف چلنیوم ساخته شد نوبت به زيرسازي اين حروف مي رسد كه براي اين كار از ورق هاي پي وي سي pvc با ضخامت ۸ و ۱۰ ميليمتر استفاده می کنند.
ابعاد اين ورق ۱۲۰- ۲۴۰ سانتيمتر است و اين ورق ها در مقابل آب، آفتاب، گرما و سرما مقاوم بوده و تغيير حالت نخواهد داد و به همين جهت زيرسازي حروف چلنیوم بسیار كاربردی می باشد. انواع حروف چلنيوم ساخته شده، روي ورق پي وي سي قرار می گیرند و اطراف آن را خط كشي کرده و به وسیله ی اره برقي برش می دهند؛ طوری كه داخل تابلوی چلنيوم به راحتی زير نوار گردگير قرار بگيرد.
پس از آن به قسمت روشنايي داخل تابلوی چلنيوم می رسیم كه در آن از اس ام دي smd استفاده مي شود. قبل از دهه هشتاد در كشور ما از لامپ هاي نئون پشت شيشه ی مغازه ها، فروشگاه ها و يا داخل حروف نئون پلاستيكی بسیار استفاده می کردند. این لامپ ها در عين این که نور بسیار زيادی داشتند، زيبا بودند و توجه همگان را جلب می کردند، اما بسيار ظریف و شكننده بودند و با كوچكترين اشاره ای شكسته و گاز آن ها خالي مي شد.
دوستان عزیز امیدوارم توانسته باشیم درباره تابلو چلنیوم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.
گروه تابلو سازی جواد