فهرست مطالب
جذابیت تابلو های تبلیغاتی
عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها / باآنکه ادعا میشود، تابلوسازی یک هنر است و هر هنری میتواند، زیبایی خاص خود را داشته باشد، اما بههرحال عواملی وجود دارند که باعث زیباتر جلوه نمودن این هنر میشوند. تابلوها چه از نوع نئون باشند، چه تابلو چلنیوم بر اساس سلیقه کارفرما و استعداد، تجربه و دانش تابلوساز تهیه و بر سر درب اماکن مختلف نصب میشوند. در این میان عواملی به کمک آمده تا با طی پروسه صحیحتری تابلوهایی دلنشینتر و گیراتر را پدیدآوریم. باآنکه تعداد کثیری تابلو هرروزه معابر شهری و بینشهری کشورمان را آذین میکنند، اما نمیتوان انکار کرد که فقط تعداد محدودی از آنها حس کنجکاوی و هیجان را در فرد بیننده ایجاد نموده و وی را برای تحقیق و بررسی در مورد آن کسبوکار ترغیب میکند. بدین ترتیب باید گفت بهکارگیری همین عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها است که سبب ایجاد حس پایدار ترغیبکنندگی در افراد مختلف میشود.
انواع مختلف هنر در عرصههای کاری:
با بررسی عرصههای کاری مختلف هنرهای گوناگونی را مییابیم که سعی در بهتر نمودن شرایط زندگی افراد چه از باب اجتماعی و چه از منظر شخصی دارند. هنرهایی چون طراحی خارجی ساختمان، دکوراسیون داخلی، طراحی صنعتی، تصویرسازی و … هرکدام جنبه از زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار دادهاند، اما در این میان تابلوسازی نیز هنری کاربردی در عرصه تبلیغات است که با ارکان خود توانایی شکوفایی تجارتها را بهصورت گسترده دارد. معرفی نامحدود مشاغل به طیف وسیعی از عموم رهگذران به مدد تابلوها با تنوع حیرتآورشان یک نقطه فروش درخشان را برای کسبوکارها رقم میزند. به همین دلیل تابلوسازی را در کنار هنرهای دیگری چون سینما، تئاتر، موسیقی، عکاسی و … قرار داده و آن را در پدیدآوردن احساسات مختلف در آدمی توانمند میدانند.
دلیل ماندگاری هنر تابلوسازی:
شاید در نگاه اول دلیل ماندگاری تابلوها را متریال بهکاررفته در آن بدانیم، اما بهراستی باید عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها را در جای دیگری نیز یافت. این هنر بهکاررفته در تابلو است که آن را ماندگار میسازد، خصوصاً زمانی که تابلوساز بادانش خود توانایی چیدمان صحیح اجزا و عناصر تابلو را در کنار هم داشته باشد، این زیبایی به اوج خود میرسد. این عناصر میتواند، شامل رنگ مناسب، طرح منحصربهفرد، ذهنیت جذاب و … شده و درنهایت ترکیبی مطابق با ارکان و اصول طراحی و مبتنی بر نیاز و خواست مشتریان پدید آید. در ادامه بیشتر در مورد عوامل تأثیرگذار در زیباسازی تابلوها سخن میگوییم و به شرح و توضیح هرکدام میپردازیم.
عوامل تأثیرگذار بر زیباسازی بیشتر تابلوها:
فاکتورهای متعددی در زمان ساخت تابلو وجود دارند که سازنده به مدد آنها قادر است، تابلویی با وجوه متمایز را پدید آورده و این ابزار را در نگاه مشتریان آن کسبوکار خیرهکننده و جذاب ترسیم سازد.
⦁ استفاده از حروف برجسته:
با جایگزینی حروف برجسته بهجای تابلوهای قدیمی، اصناف و مشاغل متعددی توانستهاند در میان رقیبان خود به جایگاه رفیعی نائل شوند. تابلو چلنیوم در صدر حروف برجسته به یکی از پرکاربردترین عناصر این حوزه بدل شده است. بعدازآن تابلوهای برجسته دیگری مانند تابلو استیل، تابلو ترمووود، تابلو نئون پلاستیک و … هرکدام صنعت تابلوسازی را متحول ساخته و تابلوها را از حالت خشک و کسلکننده گذشته فاصله دادهاند.
⦁ استفاده از فونتهای درشت و دارای رنگهای روشن:
وجود فونتهای خوانا در کنار رنگهایی که بر این خصلت تأکید نمایند، خصوصاً برای فروشگاههایی که تابلوها نقش هدایتکنندگی نیز دارند، بسیار مهم است. این مورد یکی از عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها بوده و سبب جلب نظر بینندگان میشود. این اصل برای تمامی تابلوهای موجود در یک فروشگاه مانند تابلو سر درب، تابلو خروج اضطراری، تابلو صندوق، تابلو قفسهها و … لازمالاجرا است.
⦁ ترکیب رنگها و افکتهای جذاب نورپردازی:
اگر برای شرکت خود قصد سفارش تابلو تبلیغاتی رادارید به دلیل اینکه این مراکز با اربابرجوع فراوانی در ارتباط هستند، باید علاوه بر اینکه تابلو بهصورت انحصاری طراحی میشود، توانایی معرفی نوع کسبوکار، محصولات، خدمات و حوزه فعالیت آن شرکت را نیز داشته باشد. به همین دلیل افکتهای نوری به کمک مجموعهای از تابلوهای ایستاده، رومیزی و دیواری این مراکز آمده و به رنگهای موجود در تابلوها جلایی دوچندان میبخشند. البته دقت داشته باشید در تابلو چلنیوم اکثراً بهمنظور براقیت و جذابیت بیشتر از رنگ طلایی استفاده کرده و با این رویکرد بر درخشندگی این تابلوها میافزایند.
⦁ تعیین چهارچوب کلی و عمودی یا افقی بودن تابلو:
در برخی مشاغل تابلوهای عمودی بیشترین تأثیرگذاری را ایجاد میکنند، اما بعضی از کسبوکارهای دیگر بهمنظور معرفی و شناساندن خود به مخاطبانشان در تابلوهای افقی موفقتر ظاهر میشوند. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا چارچوب کلی تابلو را مشخص نموده و بر اساس آن به سفارش اقدام نمایید.
⦁ موقعیت مکانی تابلو:
با تمامی تمهیداتی که از پیش در نظر میگیریم، اما گاهی موقعیت مکانی نصب تابلو سبب میشود ناچاراً تغییراتی کلی یا جزئی در تابلو بهمنظور جلوه بیشتر و یا هماهنگی با مکان نصب، ایجاد شود. پس یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها موقعیت نصب و همخوانی تابلو با زاویه دید رهگذران است که نمیتوان از کنار آن با بیتفاوتی گذر نمود.
⦁ گرافیک کلی تابلو:
اگرچه گرافیک و وضعیت طراحی در هر تابلویی دارای اهمیت است، اما این اصل در تابلو چلنیوم به دلیل برجستگی حروف و نمود دوچندان طرح از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. گرافیک جالب و نوشتههایی با بالاترین اسلوب و عناصر طراحی میتواند، بهراحتی نگاه رهگذران را معطوف ساخته و بیشترین تأثیرگذاری را در تبلیغات از خود به نمایش بگذارد. بدین ترتیب باوجود مغازهها و فروشگاههای متعدد بازهم توجه عابران فقط به کسبوکار شما معطوف شده و سعی داشته نام برندتان را به حافظه بلندمدت خود بسپارند.
عوامل تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت بیشتر تابلوها برای کارفرمایان:
اگر بهعنوان یک کارفرما تمایل دارید که تابلوسازی مدنظرتان یک تابلوی شکیل، بهصرفه و مناسب با حرفهتان را به شما تحویل دهد باید به نکاتی مهم در این راستا آگاهی داشته باشید. این نکات کمکتان میکند تا نتیجه مطلوبی را در انتها دریافت نموده و از تحقق خواستههایتان خوشنود گردید.
⦁ نکته اول:
عدم آگاهی و اطلاع کافی از حوزه تابلوسازی ممکن است، شمارا به سمت انتخاب متریال و رنگی نامناسب سوق دهد، پس عمده انتخاب را به تابلوساز واگذار نمایید.
⦁ نکته دوم:
تابلوها مناسب با متریال بهکاررفته در ساختشان، اصول و قواعد خاصی دارند که بسیار باهم متفاوت است.
⦁ نکته سوم:
صرف بودجه بیشتر شمارا به مواد اولیه باکیفیتتر و ماندگارتری میرساند و درنهایت تابلویی زیباتر و مقاومتر را به دست میآورید.
⦁ نکته چهارم:
متن، تصویر و طرح کلی همگی جزء ارکان مهم در چهارچوب تابلو بوده و باید بهصورت یک کل واحد به آنها توجه شده و تابلو بر اساس آن ترسیم گردد.
⦁ نکته پنجم:
چاپ سهبعدی، اجرای طرحهای فانتزی و پیادهسازی حجم و بعد با استفاده از حرارت و پرس نوعی نوآوری و خلاقیت جدید در صنعت تابلوسازی است که بر اساس نوع تابلو باید گزینش شوند.